دستگاه یا روش سنتی برای درمان زردی نوزاد

اگر قصد اجاره دستگاه زردی نوزاد را دارید بهتر است ابتدا شناختی از این بیماری داشته باشید و مطلب زیر را مطالعه بفرمایید .

 

زردی نوزاد چیست و چگونه درمان می‌شود؟

زردی نوزاد تغییر رنگ زرد رنگ پوست و چشم نوزاد تازه متولد شده است. زردی نوزاد به این دلیل اتفاق می افتد که خون کودک حاوی بیش از حد بیلی روبین (bil-ih-ROO-bin) ، یک رنگدانه زرد از سلول های قرمز خون است. زردی نوزاد یک بیماری شایع است ، به ویژه در نوزادانی که قبل از ۳۸ هفته بارداری متولد می شوند (نوزادان نارس) و برخی از نوزادان شیرده. زردی نوزاد معمولاً به این دلیل اتفاق می افتد که کبد کودک آنقدر بالغ نیست که بتواند از بیلی روبین موجود در جریان خون خلاص شود. در بعضی از نوزادان ، یک بیماری زمینه ای ممکن است باعث زردی نوزاد شود.

زردی نوزادان چیست؟

معولا نوزادانی که بین ۳۵ هفته بارداری و بعد از گذراندن دوران بارداری متولد می شوند ، نیازی به درمان زردی ندارند. به ندرت ، سطح بیلی روبین در خون که به طور غیرمعمول زیاد است ، می تواند نوزاد تازه متولد شده را در معرض خطر آسیب مغزی قرار دهد ، به ویژه در حضور برخی از عوامل خطرزا برای زردی شدید. زردی خفیف نوزاد اغلب طی دو یا سه هفته خود به خود از بین می رود. برای زردی متوسط ​​یا شدید ، ممکن است کودک شما نیاز به درمان طولانی تر و بستری شدن مجدد در بیمارستان داشته باشد. زردی پوست و سفیدی چشم – نشانه اصلی زردی نوزاد – معمولاً بین روز دوم و چهارم پس از تولد ظاهر می شود.

برای بررسی زردی نوزاد ، به آرامی روی پیشانی یا بینی کودک فشار دهید. اگر در جایی که فشار داده اید پوست زرد به نظر می رسد ، احتمالاً کودک شما زردی خفیف دارد. اگر کودک شما زردی ندارد ، رنگ پوست باید برای لحظه ای کمی روشن تر از رنگ طبیعی آن باشد. کودک خود را در شرایط نوری مناسب ، ترجیحاً در نور طبیعی روز معاینه کنید.

پزشک نوزاد احتمالاً زردی نوزاد را بر اساس شکل ظاهری کودک تشخیص می دهد. با این وجود ، هنوز لازم است سطح بیلی روبین در خون کودک شما اندازه گیری شود. سطح بیلی روبین (شدت زردی) دوره درمان را تعیین می کند. آزمایش های تشخیص زردی و اندازه گیری بیلی روبین شامل موارد زیر است :

  • معاینه بدنی
  • آزمایش از نمونه خون کودک شما
  • آزمایش پوستی با دستگاهی به نام بیلی روبینومتر از راه پوست ، که بازتاب نور خاصی را که از طریق پوست تابیده می شود اندازه گیری می کند.
  • آزمایش ادرار

اگر شواهدی وجود دارد که زردی کودک شما ناشی از یک اختلال اساسی است ، پزشک ممکن است آزمایش خون اضافی یا آزمایش ادرار را تجویز کند.

درمان زردی نوزاد با اجاره دستگاه فتوتراپی

درمان هایی برای کاهش سطح بیلی روبین در خون کودک شما و رفع زردی نوزاد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تغذیه پیشرفته برای جلوگیری از کاهش وزن ، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد که کودک شما از تغذیه کافی برخوردار نمی باشد و به طور مکرر تغذیه یا مصرف مکمل را توصیه کند.

نور درمانی (فتوتراپی) ، کودک شما ممکن است در زیر یک لامپ مخصوص قرار گیرد که طیف سبز-آبی نور ایجاد می کند. نور باعث تغییر شکل و ساختار مولکول های بیلی روبین می شود به طوری که می توانند از طریق ادرار و مدفوع دفع شوند. در طول درمان ، کودک شما فقط از پوشک و لکه های محافظ چشم استفاده می کند. نور درمانی ممکن است با استفاده از پد یا تشک ساطع کننده نور انجام شود. درمان زردی نوزاد با اجاره دستگاه زردی نوزاد و یا اجاره دستگاه فتوتراپی بسیار آسان و بی خطر است

ایمونوگلوبولین داخل وریدی (IVIg) ، زردی ممکن است به اختلاف گروه خونی بین مادر و نوزاد مربوط باشد. این وضعیت منجر به حمل کودک آنتی بادی از مادر می شود که به تجزیه سریع گلبول های قرمز کودک کمک می کند. تزریق وریدی ایمونوگلوبولین – پروتئینی در خون که می تواند سطح آنتی بادی ها را کاهش دهد – ممکن است زردی را کاهش داده و نیاز به انتقال خون را کاهش دهد ، اگرچه نتایج قطعی نیست.

انتقال خون به ندرت ، هنگامی که زردی شدید به سایر درمان ها پاسخ ندهد ، ممکن است کودک به انتقال خون نیاز داشته باشد ، که شامل برداشتن مکرر مقدار کمی خون و جایگزینی آن با خون دهنده است ، در نتیجه بیلی روبین و آنتی بادی های مادر رقیق می شود – روشی که در بخش مراقبت های ویژه نوزادان انجام می گردد.

شیوه زندگی و درمان های خانگی

وقتی زردی نوزاد شدید نباشد ، پزشک ممکن است تغییراتی در عادات تغذیه ای را که می تواند سطح بیلی روبین را کاهش دهد ، توصیه کند. در صورت داشتن هر گونه سوال یا نگرانی در مورد میزان یا تعداد دفعات تغذیه کودک با شیر خود با پزشک خود صحبت کنید. مراحل زیر ممکن است زردی را کاهش دهد:

تغذیه مکرر باعث می شود کودک شیر بیشتری داشته باشد و حرکات روده بیشتری ایجاد کند و میزان بیلی روبین دفع شده در مدفوع کودک شما افزایش یابد. نوزادان شیرده باید در طی چند روز اول زندگی خود هشت تا ۱۲ بار در روز تغذیه کنند. نوزادان تغذیه شده با شیر خشک باید معمولاً ۱ تا ۲ اونس (حدود ۳۰ تا ۶۰ میلی لیتر) شیرخشک هر دو تا سه ساعت در هفته اول داشته باشند.

تغذیه تکمیلی اگر کودک شما در شیردهی مشکل دارد ، لاغر می شود یا کمبود آب بدن دارد ، ممکن است پزشک به شما مکمل غذایی برای تکمیل شیردهی بدهد. در بعضی موارد ، پزشک شما ممکن است استفاده از شیر خشک را به مدت چند روز به تنهایی توصیه کند و سپس شیر دادن را از سر بگیرید. از پزشک خود بپرسید چه گزینه های تغذیه ای برای کودک شما مناسب است.

برخی از والدین هم اعتقاد به درمان های سنتی و خانگی مانند آب انار برای زردی نوزاد و… دارند که در مورد آنها در مطالب جداگانه ای نوشته ایم .

اگر شک دارید کودک شما به زردی مبتلا شده است ، فوراً با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید ، اما در بیشتر نوزادان تازه متولد شده ، یرقان یک بیماری قابل درمان ، قابل کنترل و خفیف است که به مرور زمان از بین خواهد رفت. با اجاره دستگاه فتوتراپی و یا دستگاه زردی نوزاد از زردی کلینیک می توانید نسبت به درمان زردی نوزاد دلبندتان اقدام نمایید.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “دستگاه یا روش سنتی برای درمان زردی نوزاد”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *