نامزدی بلاتر با زن متاهل ایرانی

فاسد، پول‌پرست، دروغ‌گو، خسیس و هرزه. اینها اتهامات یک سیاست‌مدار زندانی در شرق اروپا نیست. سپ بلاتر در سال‌های اخیر، از پیرمرد نسبتاً کم‌حاشیه رأس فیفا تبدیل به یک چهره پر سروصدای رسانه‌ای شده.

چهره‌ای که نشان داده مشکلی با حاشیه‌ها ندارد و از آن‌ فرار نمی‌کند. فساد گسترده فیفا، باعث شد رسانه‌ها روی زندگی شخصی این پیرمرد ۷۹ ساله هم بیشتر زوم کنند و زوایای بیشتری از شخصیت عجیب او به دنیا معرفی شود. رابطه بلاتر با لیندا باراس، همسر جدیدش که ملیتی ایرانی دارد خوراک خوبی برای رسانه‌های مخالف بلاتر بود. رابطه‌ای پیچیده که زیاد با عرف سوئیس هم سازگاری ندارد. فقط ۲۴ ساعت بعد از یورش اف ‌بی ‌آی به هتل محل اقامت اعضای فیفا و دستگیری چند نفر از نزدیک‌ترین همکاران بلاتر، رئیس فیفا خیلی خونسرد با زنی که حداقل سه دهه از او کوچکتر بود و قد بلندتری هم داشت، در پنجمین کنگره فیفا شرکت کرد. رابطه بلاتر و لیندا حالا علنی‌تر از گذشته شده است. در دو سال گذشته، لیندا از همراهی در جت‌های شخصی گرفته تا مراسم شام و هتل‌های پر رزق و برق بلاتر را همراهی کرده و یکی از همراهان رئیس فیفا در زندگی لوکس اما همراه با خساست او بوده است.

آشنایی بلاتر و لیندا
بلاتر و لیندا، فوریه ۲۰۰۸ در یک مراسم خیریه با هم آشنا شدند. بلاتر که به تازگی از یک رابطه خلاص شده بود به عنوان مهمان افتخاری در مراسم سالانه بنیاد خیریه «شب برفی» حضور پیدا کرد. بنیادی که باراس ریاست آن را بر‌عهده داشت. لیندا در ملاقات آن شب، تأثیر خوبی روی بلاتر گذاشت و آنها ساعات خوبی را در آن مراسم گذراندند. در آن زمان، لیندا هنوز همسر کریستین بود. کریستین یکی از اعضای بانفوذ در سوئیس و صاحب بسیاری از املاک و مستغلات خاندانش به‌شمار می‌آمد. او با شراکت پدرش گاستون، کسب و کار موفقی دارد. گاستون به دلیل نقش کلیدی‌اش در سوئیس و ساخت زمین‌های ورزشی گلف، به نام «آقای گلف» مشهور است. برادر او، فرانسوا، یک دیپلمات مشهور به حساب می‌آید و پس از یک تور در نیویورک، به تازگی برای دومین‌بار به عنوان سفیر سوئیس در لبنان برگزیده شده است. پس از اینکه ازدواج کریستین و لیندا از هم پاشید، دوستی او با بلاتر جدی و جدی‌تر شد، موضوعی که اوایل به نظر می‌رسید کریستین با آن مشکلی نداشته باشد. گاستون، پدر او درباره این موقعیت یک‌بار در سال گذشته صحبت کرد و گفت: «لیندا کاری را انجام می‌دهد که دلش می‌خواهد». کاترین، مادر لیندا هم علاقه‌ای به اظهار‌نظر درباره جدایی دخترش از کریستین و رابطه او با بلاتر ندارد.

لیندای ایرانی، بلاتر سوئیسی
لیندا یکی از سه دختر یک بازرگان موفق ارمنی به نام «هاگوپ گابریلیان» است که در ایران به دنیا آمده. آنها سال‌های میانه دهه ۱۹۷۰ ایران را به مقصد ژنو ترک کردند. پدر لیندا سال ۲۰۰۵ از دنیا رفت و در مراسم خاکسپاری‌اش، به دلیل سخاوتمندی‌اش در کمک به کلیساها و جامعه‌های ارمنی ستوده شد. اما در سوی دیگر، بلاتر که در سال ۱۹۳۶ به دنیا آمده، یکی از چهار فرزند یک خانواده فقیر سوئیسی است که کارشان میوه‌فروشی بود. او در دوران تحصیل، شاگرد ممتازی به‌شمار می‌آمد و تحصیلات دانشگاهی را در لوزان گذراند. بلاتر در دهه شصت به عنوان یک کلنل، دوران خدمت را سپری کرد و سه هزار سرباز را در اختیار داشت. جایی که بسیاری باور دارند ذات بی‌رحم شخصیت او را شکل داد و سرانجام او را به بالاترین جایگاه در هرم فیفا رساند. نویسنده کتاب زندگی‌نامه او با نام «سپ: پادشاه دنیای فوتبال»، برونو افنترانگر می‌گوید: «اگر او تنها یک نکته در ارتش یاد گرفته باشد، این است که همیشه گوش به زنگ باشد، بیست و چهار ساعت شبانه‌روز حواسش را جمع کند و همواره مراقب همه چیز بماند».

پنج نکته کوتاه درباره لیندا و بلاتر
به‌رغم همه اتهام‌ها علیه فیفا، بلاتر و باراس با لبخند در کنگره فیفا شرکت کردند. در جایی که انتظار می‌رفت بلاتر عنوانش را در این سازمان قدرتمند باز هم حفظ کند. این موضوع، بر خلاف دستگیری‌های اخیر چند تن از نزدیک‌ترین همکاران او به اتهام فساد بود. به نظر نمی‌رسید بلاتر به این رخداد اهمیتی بدهد و او در کنار همسر جدید و بلندقامت‌ترش، با اعتمادبه‌نفس راه می‌رفت. هر دو نفر اهل سوئیس هستند.

خواهرزاده بلاتر آنها را به یکدیگر معرفی کرد. یکی از رسانه‌های عامه‌پسند سوئیس به نام بلیک گزارش داده که بلاتر در رویدادی خیریه در سال ۲۰۰۸ که باراس آن را ترتیب داده بود، شرکت کرد. برادر شوهر باراس، فرانسوا این بنیاد را تأسیس کرده است. لیندا تا سال ۲۰۱۴ ریاست این بنیاد را بر‌عهده داشت. باراس، دوست خواهر‌‌زاده بلاتر است.

هنگامی که اخبار رابطه لیندا و بلاتر منتشر شد، شوهر او، همچنان به فکر حفظ زندگی زناشویی‌شان بود. کریستین در سال ۲۰۱۴ به بلیک گفته بود: «من در این باره اطلاعی ندارم و هنوز لیندا را به عنوان همسرم می‌دانم». کریستین یک میلیونر و در زمینه املاک در حال فعالیت است. او و لیندا دو دختر دارند. بعد از مدتی، او در گفت‌وگو با رسانه‌های انگلیسی، لیندا را «یک همسر و مادر کامل برای دخترانش» توصیف کرد.

لیندا در توییتر طرفداران زیادی پیدا کرده است. درست پس از انتشار تصاویر او و بلاتر در مراسم توپ طلای سال گذشته، حساب کاربری لیندا در توییتر توجه بسیاری از کاربران این شبکه اجتماعی را به خود جلب کرد.

بلاتر پیش‌تر سه بار ازدواج کرده است. او از ازدواج نخست با لیلیان باینر، تنها یک بچه دارد. ازدواج دوم او با کیسر باربارا، دختر دبیر کل سابق فیفا بود که تا زمان درگذشت تراژیک او در سال ۱۹۹۹ دوام آورد. آخرین بار هم با گرازیلا بیانکا ازدواج کرد که در سال ۲۰۰۲ از او جدا شد.

نگاه‌های غیرعادی
پیش از ماجرای بلاتر و لیندا هم رئیس فیفا به‌خاطر شایعاتی که درباره روابط و نگاه‌های غیرمعمولش وجود داشت تحت فشار بود. رفتار بلاتر، که ظاهراً چیزی از چشمانش دور نمی‌ماند باعث شد شایعاتی درباره او و ایرینا شایک منتشر شود. ماجرایی که به‌خاطر نامزدی شایک و کریس رونالدو حساسیت‌های زیادی را برانگیخت. روزنامه اسپانیایی ال‌موندو در گزارشی به این رابطه عجیب و غریب پرداخت، هر چند که سخنگوی شایک حاضر نشد در این باره اظهارنظر کند. یک منبع نزدیک به شایک به شدت این رابطه را تکذیب کرده و می‌گوید مطمئناً واقعیت ندارد. یکی از اعضای بلندپایه فدراسیون فوتبال ایرلند، داستان جالبی درباره نگاه‌های مشکوک رئیس فیفا دارد. او می‌گوید که یک‌بار مجبور شده به بلاتر بابت رفتارش تذکر بدهد: «او با شریک زندگی من اما انگلیش در وین ملاقات کرد و هفت یا هشت ثانیه به او خیره شد. پس از آن به من گفت همسرت را تأیید می‌کنم. من هم به او تذکر دادم که به راهش ادامه بدهد و بیشتر از این درگیر ماجرا نشود».

سفر به ایران؟
بعد از انتشار هویت ایرانی لیندا باراس، چند بار بحث سفر او به ایران مطرح شد. بلاتر با فدراسیون فوتبال ایران رابطه خوبی دارد و گفته می‌شد باراس در سفر بلاتر به ایران او را همراهی خواهد کرد. با این وجود، حاشیه‌های زندگی شخصی بلاتر و رابطه او با لیندا باعث شد فعلا دو طرف علاقه‌ای به ایجاد حاشیه‌های جدید نشان ندهند. لیندا که در اکثر سفرهای بلاتر او را همراهی می‌کند غایب بزرگ سفر او به ایران بود. با وجودی اینکه سفر لیندا به ایران هیچوقت عملی نشد،‌ بعضی رسانه‌های محافظه کار نوشتند همسر ایرانی بلاتر نقش مهمی در سفر او به ایران داشته اما بخاطر بعضی قوانین و حاشیه‌ها ترجیح داده رئیس فیفا را در سفر به زادگاهش همراهی نکند.

ازدواج‌های قبلی رئیس
پیش از اینکه بلاتر با لیندا ملاقات کند، با ایلونا بوگوشکا، تنیسور حرفه‌ای قرار می‌گذاشت. او بیست‌وپنج سال کوچک‌تر و دوستِ دختر بلاتر کورین بود. آنها رابطه‌شان را در سال ۱۹۹۵ آغاز کردند و در ۲۰۰۲ به آن خاتمه دادند. در سال ۲۰۰۰، بلاتر از نفوذ و رابطه‌هایش استفاده کرد تا دیداری با پاپ ژان پل دوم، یک قهرمان ملی در لهستان و ایلونا که یک کاتولیک مذهبی است، ترتیب بدهد. در سال ۲۰۰۲، بلاتر ازدواج کوتاهی با گرازیلا بیانکا، یکی دیگر از دوستانِ دخترش داشت. بیانکا یک تراپیست بود و بسیاری از بیمارانش را تشویق می‌کرد تا با دلفین‌ها شنا کنند. هنگامی که از بیانکا هم جدا شد، بلاترِ دل‌شکسته به دوستانش گفت که حالا با «فوتبال» ازدواج کرده است. گرازیلا گفته بود که به خاطر پول با بلاتر ازدواج نکرده و بر اساس صحبت‌های بوگوشکا دیگر همسر بلاتر، او در مسائل اقتصادی بسیار محتاط بوده و هست: «من تنها برای عشق ازدواج کردم». ایلونا می‌گوید به‌رغم درآمد سرشار بلاتر از فیفا که پس از سال‌ها کار کردن در این سطح و سالی دو میلیون پوند، حالا به مبلغ چشم‌گیری تبدیل شده، مرد اول فیفا آدم «خسیسی» است. ایلونا درباره مسافرت‌های گاه‌وبیگاه بلاتر می‌گوید: «اصلاً این‌طور نبود که همیشه نوشیدنی و خاویار سرو شده و آماده باشد. ما مانند مردم عادی، در هتل می‌ماندیم، انگار که در یک سفر تجاری هستیم. عصر معمول ما، در دیدن یک فیلم سینمایی، خوردن پنیر معروف سوئیسی و نوشیدن کوکاکولا خلاصه می‌شد.
در تعطیلات هم معمولاً به ویسپ، زادگاه او می‌رفتیم و در تپه‌ها قدم می‌زدیم و با خانواده‌ او وقت می‌گذراندیم. همه‌چیز بسیار معمول و فروتنانه بود». او طولانی‌ترین رابطه را با بلاتر داشت: «من سپ را برای سیزده سال می‌شناختم، از ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۸٫ در بیشتر این زمان هم ما شریک زندگی یکدیگر بوده‌ایم». ازدواج نخست بلاتر با لیلیان باینر، خانمی اهل زادگاهش ویسپ بود که به جدایی انجامید. در سال ۱۹۸۱، بلاتر باعث خشم هلموت کیسر دبیر کل سابق فیفا شد، زیرا با دختر او، باربارا کیسر ازدواج کرد اما این ازدواج هم ده سال بعد باز با جدایی تمام شد و باربارا، در سن ۵۲ سالگی از عوارض عمل جراحی درگذشت.

رسوایی بزرگ
رابطه بلاتر و باراس، تعجب بسیاری را برانگیخت و حاشیه‌های زیادی هم به همراه داشت. به‌خصوص که شوهر سابق لیندا ادعا کرده آنها هنوز ازدواج‌شان را فسخ نکرده‌اند و زن و شوهر محسوب می‌شوند. کریستین که یک مولتی میلیونر در زمینه املاک و مستغلات است، از رابطه این دو نفر شوکه شده، زیرا سپ بلاتر را یکی از دوستان قدیمی خودش می‌دانست. او می‌گوید: «من در باره این رابطه چیزی نمی‌دانم و هنوز با لیندا رابطه زناشویی دارم». کریستین و همسرش از سال ۲۰۰۸ رئیس فیفا را می‌شناخته‌اند، زیرا همسرش با خواهر‌‌زاده بلاتر دوست بوده است. بلاتر اصرار دارد که او و لیندا فقط «دوستان خوبی» برای یکدیگر هستند. یکی از اقوام آقای باراس، گفت که کریستین پذیرفته که ازدواج‌شان به آخر خط رسیده و آقای باراس با جدایی از همسرش مشکلی ندارد. پسرعموی کریستین، گابریل باراس می‌گوید: «لیندا و کریستین از دو سال پیش جدا از یکدیگر زندگی می‌کرده‌اند و این مشکل، ریشه در گذشته دارد. این یک جدایی دلپذیر و دوستانه بود و کریستین چندان حساسیتی نشان نمی‌دهد. نمی‌دانم که از نظر قانونی جدا شده‌اند یا نه اما مطمئناً جدا از یکدیگر زندگی می‌کنند. کریستین رابطه خوبی را با لیندا حفظ کرده، به‌هر‌حال آنها دو دختر دارند». در صورتی که ادعای کریستین درباره جدا نشدنش از لیندا درست باشد، ممکن است بلاتر با یک دردسر جدی روبه‌رو شده باشد. هر چند رئیس فیفا خوب یاد گرفته به دردسرهای جدی لبخند بزند.

رابطه متزلزل
بر خلاف ادعای بلاتر، رابطه او با لیندا جدی‌تر از «دوستان خوب» است. لیندا از خانه خانوادگی – یک خانه چهار طبقه در مونتانا – نقل مکان کرده و به سنت برنارد سوئیس رفته تا با دو دخترش در آنجا زندگی کند. این خانه، به مدرسه سطح بالا و خصوصی آنها بسیار نزدیک است. پس از انتشار تصاویری از آنها در مراسم اهدای توپ طلا در زوریخ، همیشه لیندا در مراسم پر زرق و برق گوشه و کنار دنیا در کنار بلاتر حاضر بوده است. در ژوئن سال گذشته، او در شصت‌وچهارمین مراسم فیفا در سائوپائولو برزیل هم حاضر بود، جایی که در کنار اسطوره فوتبال برزیل، پله دیده شد. چند روز پیش از اینکه بلاتر درگیر رسوایی رشوه‌خواری در فیفا باشد، باز هم لیندا کنار رئیس فیفا بود. حالا که رابطه‌ بلاتر با باراس جدی و جدی‌تر می‌شود، باید دید او باز هم سراغ بازنشستگی خواهد رفت یا خیر. شاید ازدواج یک زن ۵۱ ساله با مردی ۷۹ ساله و کوتاه قامت‌تر از خودش زیاد منطقی نباشد اما درآمد دو میلیون پوندی رئیس فیفا، می‌تواندهمه چیز را توجیه کند. در صورتی که بلاتر شکست را بپذیرد و رسما از ریاست فیفا کنار برود، جت‌های شخصی با هزینه فیفا و هتل‌های سوپرلوکس تمام می‌شوند و آن‌وقت باید دید باز هم مرد اول سابق دنیای فوتبال گزینه اول باراس خواهد بود یا خیر؛ به‌خصوص که این پیرمرد ۷۹ ساله، سه بار ازدواج کرده و هر بار به دلایلی جدا شده و به عنوانی آدمی وفادار شناخته نمی‌شود.

رابطه غیرمعمول
رابطه بین مرد و زنی که حدود سی سال با هم اختلاف سنی دارند، بین مردم عادی متداول نیست اما سلبریتی‌های بزرگ زیاد از این کارها انجام می‌دهند. باس، روان‌شناس بزرگی بود که مطالعه بین‌فرهنگی گسترده‌ای با نمونه‌ای بالغ بر ده هزار نفر انجام داد و به این نتیجه رسید که مردان در رابطه عاطفی بیشتر به جوان بودن و جذابیت‌های فیزیکی زنان علاقه‌مند هستند در حالی که زنان بر کیفیت‌هایی همچون وضعیت اقتصادی مناسب، جاه‌طلبی و سعی و کوشش مردان تأکید دارند. البته تفاوت‌های فرهنگ در این اولویت‌گذاری تأثیرگذار است و گاهی نتایج این تحقیق را تضعیف می‌کند اما آنچه مهم است، اینکه مردان در رابطه، به دنبال جذابیت‌های فیزیکی هستند و زنان بیشتر به ویژگی‌های اطمینان‌بخش برای حفظ رابطه فکر می‌کنند. مواردی همچون سرمایه مالی، شایستگی‌ پدر و مادر شدن و کاری‌بودن. به عقیده گود و شراد دلیل اصلی اینکه مردان در سنین پیری درگیر رابطه عاطفی با زنان و دختران جوان‌تر از خود می‌شوند بازیابی حس جوانی و اعتمادبه‌نفس است. آنها تمایل ندارند زنان مسن را برگزینند و با این کار پیری و فرسودگی خود را باور کنند. وقتی یک مرد تنها و بدون شریک پا به دهه هفتم یا هشتم زندگی‌اش می‌گذارد، انتخاب برایش کمی سخت‌تر می‌شود. پیدا کردن همسری که هنوز برای شروع یک زندگی تازه، طراوت داشته باشد و از نظر سنی به او نزدیک باشد، آسان نیست. انتخاب‌های این مردها آنقدر محدود است که چاره دیگری جز یافتن همسری با چند دهه اختلاف سنی برایشان باقی نمی‌ماند. همچنین روبه‌رو شدن با مردی که از نظر مالی به موفقیت و ثبات رسیده، برای بیشتر زن‌ها خوشایند است. نظریه گود و شراد، علاقه عجیب بلاتر به ازدواج با زنان کوچک‌تر از خودش را توجیه می‌کند. همچنین لیندا که پیش از رابطه با بلاتر هم از یک خانواده ثروتمند بوده و با یک تاجر موفق زندگی می‌کرده، ترجیح داده بعد از پایان پنجمین دهه زندگی‌اش، باز هم با یک «مورد موفق» در مراسم مختلف دیده شود.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “نامزدی بلاتر با زن متاهل ایرانی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *